I Simpósio em Biologia Celular, Microscopia e Parasitologia (disciplina BFB787)

Em comemoração aos 75 anos do IBCCF e 100 anos da UFRJ, o Programa Temático de Biologia Celular e Parasitologia do IBCCF e o seu PPG Biofísica trazem mais uma disciplina/simpósio! O primeiro Simpósio em Biologia Celular, Microscopia e Parasitologia (disciplina BFB787), organizado pelo Professor Wanderley de Souza (Titular IBCCF e orientador PPG Biofísica), estreará na próxima quarta-feira dia 19 de agosto às 12h com a palestra do Professor Bruce Alberts. Quem nunca se debruçou sobre o "The Cell"?

Assistam no canal do IBCCF: www.youtube.com/ibccfufrj/live

- disciplina exclusiva para alunos de pós-graduação. Inscrições no site do PPG Biofísica até dia 18/09. Não percam essa oportunidade!

PROGRAMA DE BIOLOGIA CELULAR E PARASITOLOGIA

SYMPOSIUM ON CELL BIOLOGY, MICROSCOPY AND PARASITOLOGY

HORÁRIO: 12H

PRIMEIRA SEMANA:

19/8 (quarta). Bruce Alberts. Professor. School of Medicine, University of California, San Francisco. Past President of the USA National Academy of Sciences and Editor of Science. Autor, junto com outros colegas, do célebre livro Molecular Biology of the Cell.

Title: A deep understanding of Cell Biology is needed to efficiently control diseases.

20/8 (quinta). Roberto DoCampo. Professor, Center for Tropical & Emerging Global Diseases, University of Georgia, Athens, USA

Title: The IP3 receptor and the mitochondrial Ca2+uniporter in trypanosomes

21/8 (sexta). John Kelly. Professor. London School of Hygiene and Tropical Medicine. UK

Title: Why does Trypanosoma cruzi causes Chagas disease?

SEGUNDA SEMANA:

24/8 (segunda). Hugo Luján. Professor, Universidad Catolica de Cordoba, Argentina.

Title: to be announced.

25/8 (terça). Carlos Robello. Instituto Pasteur de Montevidéo e Faculdade de Medicina da Universidade Nacional do Uruguai.

Title: Genome organization in Trypanosoma cruzi

26/8 (quarta) Arturo Casadevall. John Hopkins University, School of Medicine

Title: The fungal infection-mammalian selection hypothesis at the end of the Cretaceous Period.

27/8 (quinta). Wolfgang Baumeister. Director Molecular and Structural Biology, Max Plack Institute of Biochemistry, Martinsried, Germany

Title: Electron Cryo Tomography or The power of Seeing the Whole Thing

28/8 (sexta). Mark Ellisman. Distinguished Professor of Neurosciences and Bioengeneering, National Center for Microscopy and Imaging Research,  University of California, School of Medicine, San Diego-USA

Title: Revealing Secrets Hiding in Plain Sight: Advances in Multi-scale Multi-modal Imaging.

TERCEIRA SEMANA:

31/8 (segunda). Marcelo Jacob-Lorena. John Hopkins University, School of Medicine.

Title: “Molecular basis for anopheline mosquito swarming and mating”.

1/9 (terça). Sérgio Schenkman

Title: Trypanosoma cruzi cyclphilin induces ROS in the host to allow intracellular sustained growth”

2/9 (quarta) Guadalupe Ortega-Perries. Department of Genetics and Molecular Biology, Centro de Investigacyon y Estudios Avanzados, México.

Title: Giardia duodenalis: role of virulent factors in the host-parasite relationship.

3/9 (quinta). Marin Van Heel. Professor, Imperial College of London & Laboratório Nacional de Nanotecnologia, Centro de Pesquisas em Energia e Materiais-CPEM, Campinas-SP.

Title: Information and Glycosylation: a fundamental interface between Physics and Biology.

4/9 (sexta). Mathieu Gissot. Instituto Pasteur-Lille, França.

Title: Essential contribution of transcription factors in the control of Toxoplasma gondii cell cycle.

QUARTA SEMANA:

8/9 (terça). Adolfo Martinez-Palomo. Department of Infectomics, Centro de Investigacyon y Estudios Avanzados, México. Membro do Colégio Nacional do México.

Title: Human Amebiasis, from molecules to disease.

10/9 (quinta). Erney Camargo. Instituto de Ciências Biomédicas-USP

Título: Pandispersão de Trypanosomatídeos.

11/9 (sexta). Philippe Bastin. Institute Pasteur-Paris, França.

Title: Trafficking within the trypanosome flagellum.

#PPGBiofisicaNãoPara

#ibccf